Page 107 - E-DERGİ MART 02
P. 107

M
                                                                                  MEVLİDEVLİD                                                             BİR ESER, BİR ALİM








                                     V
                                     Vesiletü’n-Necat (Kurtuluş Vesilesi)esiletü’n-Necat (Kurtuluş Vesilesi)















                Süleyman Çelebi



                                         ve


                               Mevlid











          Doğmak,  doğum  zamanı,  doğum  yeri   Başka  bir  eseri  bilinmeyen  Süleyman
          anlamlarına  gelen  “Mevlîd”  kelimesi,   Çelebi’nin  mevlidini  kaleme  almasıyla   Müslüman halkın iç âleminde derin tesirler oluşturan bu
          özellikle  Hz.  Peygamber’in  doğum  za-  ilgili yaygın rivayet şöyledir: Onun Ulu-  kıymetli eser, aruzun “fâilâtün / fâilâtün / fâilün” kalıbıyla
          manı  ve  doğduğu  yeri  belirtmek  için   Cami’de imamlık yaptığı yıllarda bir vâiz   kaleme alınmıştır.  Mevlid-i Nebî diye de anılan bu büyük
          kullanılmıştır.  Hz.  Peygamber’in  doğ-  Bakara sûresinin 285. âyetini açıklarken   eserin beyit sayısı, Halûk İpekten tarafından 730 beyit
          duğu  eve  “Mevlîd”  adının  verilmesi  ve   peygamberler  arasında  bir  fark  bulun-  olarak tespit edilmiştir.
          buranın ziyarete açılmasıyla bu kelime   madığını, bu sebeple Hz. Muhammed’in       Musiki  alanında  da  önemli  bir  yere  sahip  olan  Mevlid,
          başlı  başına  Hz.  Peygamber’e  bağlılı-  Hz.  Îsâ’dan  ve  diğer  peygamberlerden   defalarca  bestelenmiş  ve  asırlarca  sürecek  olan  mev-
          ğın bir ifadesi olarak telakkî edilmiştir.   üstün olmadığını söyleyince cemaatten   lidhânlık geleneğini başlatmıştır. El yazması bazı Mevlid
          Mevlîd kelimesi ilk zamanlarda Hz. Pey-  bazıları  vâize  karşı  çıkmış,  tartışmalar   nüshalarında, mısraların yanına o mısralarda takip edil-
          gamber’in doğum zamanı ve doğum yeri   büyümüş,  bu  arada  Süleyman  Çelebi,       mesi gereken makam isimlerinin ve seyirlerinin kayde-
          olarak  kullanılmakla  beraber  “doğmuş   “Ölmeyip Îsâ göğe bulduğu yol / Ümme-     dildiği görülmektedir. Mevlid’in daha yazıldığı ilk yıllarda
          çocuk” anlamına gelen “Mevlûd” olarak   tinden  olmak  için  idi  ol”  beytini  söyle-  bestelendiği; hatta ilk olarak bizzat Süleymân Çelebi ta-
          da kullanılmış, böylece başlı başına bir   miş, halkın çok beğendiği bu beyti, daha   rafından bestelendiği ve okunduğu iddia edilmekle bir-
          kutlamanın sembol ismi olarak da zikre-  sonra büyük bir aşkla Hz. Peygamber’in     likte bunu destekleyecek bir delil bulunmamaktadır.
          dilmiştir. Türkçede mevlîd, Hz. Peygam-  sevgisini  terennüm  edecek  ve  onun      Eser, yazıldığı dönemden itibaren Osmanlı coğrafyasının
          ber’in  doğumu,  doğum  günü,  bugünü   hayatının  bazı  bölümlerini  içine  alacak   hemen  her  yerinde  özellikle  Hz.  Peygamber’in  doğum
          anma vesilesi ile yapılan törenlerin ismi,   şekilde  geliştirerek  eserini  tamamla-  günlerinde  okunmuş,  bestelenmiş,  çeşitli  dillere  çev-
          özellikle de Süleyman Çelebi’nin yazdığı   mıştır.                                  rilmiş  ve  nazîreleri  yazılmıştır.  Ayrıca  başta  Balkanlar
          Vesîletü’n-Necât isimli eserinin adıdır.  Süleyman Çelebi; eserini, çeşitli bölüm-  olmak üzere çeşitli İslâm ülkelerinde bir ibadet anlayışı
          Eser, Bursa’da kaleme alınmıştır ki, bu   lere ayırmış ve Münacat, Vilâdet, Risâ-   içinde  mübarek  gün  ve  geceler  yanında  doğum,  ölüm,
          da  Hicrî  812  ve  Milâdî  1409  tarihlerine   let,  Miraç  ve  Rihlet  bölümleriyle  İslâm   sünnet, evlenme, askere gönderme gibi pek çok vesile
          tekabül  etmektedir.  Bütün  bu  bilgileri,   peygamberi  Hz.  Muhammed’in  (s.a.v.)   ile okutulmaktadır.
          eserde  bulunan  şu  beyitten  öğreniyo-  hayatını, risâletini ve vefatını içli ve çok
          ruz:                                dokunaklı  bir  üslûpla  dile  getirmiştir.                                                               107
          “Hem sekiz yüz on ikide tarihi      Eser, Dua bölümüyle sona ermiştir.
                                                                                                                                                              107
           Bursa’da oldı tamam bu ey ahi”                                                                                                                     107
   102   103   104   105   106   107   108   109