Page 42 - E-DERGİ OCAK 01
P. 42
ÖĞRENİYORUZ GÖL
GÖLGENİN GENİN
RENKLERİ
RENKLERİ
öklü geçmişiyle mede- harmanlayarak oyun sahnesine yansıtmıştır. Oyunlar, ursa’nın en eski kabristanı olan
Kniyetlere ev sahipliği dili zekice kurgulayarak nüktedan olay kurgusu içinde BYoğurtlu Baba Dergahı’nda
yapmış Bursa’mızın değerle- seyircinin dikkatini her zaman çekmeyi başarmış, hakiki bulunduğu düşünülen Hacivat ve
rinden biri olan Karagöz gölge hayatı perdeye yansıtmış dolayısıyla çocuk-genç-yaşlı, Karagöz’ün kabri, 1950 yılında anıt
oyunu, 2009 yılında UNES- kadın-erkek, avam-hasım gözetmeksizin her kitleye hi- mezara dönüştürülmüştür ve sem-
CO Somut Olmayan Kültürel tap eden bir kültür oluşturmuştur. bolik bir perdeye Karagöz ve Haci-
Miras listesinde yer almıştır. aragöz oyununun ortaya çıkışına dair rivayetlerde vat’ın çiniden rölyef heykelleri yap-
Karagöz gölge oyunu, hayatı Kküçük farklılıklar olmakla birlikte Sultan Orhan Gazi tırılmıştır. Anıtın arkasında temsili
karikatürize ederek Osmanlı (1326-1359) döneminde Bursa’da yaptırılmakta olan bir üç mezar taşı vardır. Anıt mezarın
topraklarında yaşamış çeşitli camide Hacivat duvarcı, Karagöz de demirci olarak çalı- hemen karşısında yer alan Karagöz
milletlerden insanları ve bir- şırmış. İkilinin bütün gün devam eden nükteli atışmalarını Müzesi geleneksel gölge oyununun
çok farklı kültürü bünyesinde dinlemek için işçiler, işlerini güçlerini bırakıp etraflarında yanı sıra, farklı etkinliklerin de ya-
toplanırlarmış. Bu suretle inşaat bir türlü ilerlemezmiş. pıldığı bir kültür merkezi özelliği ta-
Bu hâlin farkına varan Sultan Orhan, nihayet gecikme so- şımaktadır. Türkiye’nin tek Karagöz
rumlularını bularak idam ettirmiş. Bir süre sonra, pişman Müzesi olan binada düzenli olarak
olarak vicdan azabı çekmeğe başlayınca, Şeyh Küşterî, Karagöz gösterileri yapılmaktadır.
kendisini teselli maksadıyla saraya bir perde kurdurmuş Bursa İl Millî Eğitim Müdürlüğü ili-
ve perde arkasından Hacivat ile Karagöz’ün deriden ya- mizin bu kültür değerinden yola çı-
pılmış tasvirlerini oynatarak onların lâtifelerini tekrarla- karak geliştirdiği birçok projesinde
mıştır. Karagöz ve Hacivat oyunundan ve
Karagöz Müzesinden yarar-
lanmıştır. Öğretmenlerimiz,
öğrencilerimize Karagöz
Müzesinde somut olmayan
kültürel mirasımızın aktarıl-
masının yanı sıra başta hayat bilgi-
si, sosyal bilgiler ve Türkçe dersleri
öğretim programlarında yer alan
“adil olma, aile birliğine önem ver-
me, barış, bilimsellik, çalışkanlık,
dayanışma, duyarlılık, dürüstlük,
estetik, hoşgörü, misafirperverlik,
“Yıktın perdeyi
“Yıktın perdeyi sağlıklı olmaya önem vermek, say-
eyledin viran,
eyledin viran, gı, sevgi, sorumluluk, temizlik, yar-
dımseverlik” değerlerini Karagöz ve
42 Varayım sahibine Hacivat oyunları yoluyla aktarma
Varayım sahibine
etkinliklerini yürütmektedir.
haber vereyim heman”
42
42 haber vereyim heman”